Blog

Calea – Secretele celor mai mari filosofi chinezi pentru o viata mai buna

calea-secretele clor mai mari filosofi chinezi pentru o viata mai buna

Calea – Secretele celor mai mari filosofi chinezi pentru o viata mai buna este o carte  scrisa de profesorul de istorie la Harvard Michael Puett si Christine Gross-Loh autoare si jurnalista cu un doctorat in istoria Asiei de Est obtinut la Harvard. Ne este prezentata viziunea filosofilor antici chinezi Confucius, Mencius, Lao Zi, Zhuangzi si Xunzi pentru o viata mai buna. Si cum altfel poti ajunge la o viata mai buna decat prin a deveni tu insuti mai bun? Se pare ca aceste concepte ale filosofilor chinezi din trecut se aplica si in zilele noastre. Si atunci, ca si astazi, lumea era intr-o continua cautare a acelor principii si valori care sa te ajute sa evoluezi pentru a atinge fericirea, prosperitatea si pacea interioara.

Cateva idei despre bunatate

Confucius nu dorea sa defineasca bunatatea. Vroia ca discipolii sai sa o simta pentru ca doar asa o puteau intelege si manifesta in multitudinea de situatii diferite si schimbatoare. Cultivarea si exprimarea bunatatii sunt singurele moduri in care putem deveni persoane etice in viziunea lui Confucius.
Ideea lui Mozi (un contemporan al lui Mencius) despre bunatate este ca aceasta inseamna orice lucru care slujeste celui mai mare numar de oameni. Dar bunatatea ar trebui sa se bazeze pe un sistem rational prin eliminarea propriilor emotii.
Spre deosebire de Mozi, Mencius crede ca ceea ce ii deosebeste pe oamenii buni de ceilalti este faptul ca nu au pierdut legatura cu partea lor emotionala. Ei isi cultiva mereu aceasta parte emotionala ceea ce ii ajuta sa ia decizii corecte in orice situatie. Mencius este de parere ca toti oamenii se nasc cu potentialul de a fi buni. Natura umana este potential buna dar poate fi alterata in functie de ce intalneste in calea sa.

Cartea Calea – Secretele celor mai mari filosofi chinezi pentru o viata mai buna se imparte in 9 capitole:

1. Epoca autosuficientei

“Noi suntem cei care ne stam in cale”. Consideram ca traim intr-o epoca de libertate cum nu a mai existat pana acum. Dar este doar un mit. Altfel cum sa explicam anxietatea, nefericirea si narcisismul din lumea in care traim? In lume s-au inregistrat progrese in toate domeniile, avem tehnologie la care suntem conectati majoritatea timpului, consideram ca munca aduce succesul. Si totusi bogatii sunt mai bogati si saracii mai saraci, muncim dar nu suntem fericiti, beneficiem de avantajele progresului tehnologic dar nu ne regasim si suntem intr-o continua cautare.

Filosofii chinezi considera ca nu ar trebui sa ne raportam la noi in mod individual, ci ar trebui sa ne privim ca pe niste entitati complexe si in continua schimbare. Introspectia si schimbarea se pot produce doar in urma interactiunii cu altii, prin actiuni concrete, experiente si practica. Si acest lucru se face traind viata efectiv in mijlocul oamenilor, nu izolat si in meditatie. Pentru ca inclinatiile emotionale se dezvolta privind catre afara. Deci nu putem sa fim doar ceea ce suntem pentru ca ne transformam permanent. Si putem alege sa ne transformam in bine.

2. Epoca filosofiei

Ca urmare a prabusirii ordinii sociale, a schimbarilor politice, religioase si administrative acum 2500 de ani au inceput sa se dezvolte miscari filosofice si religioase in zone precum China, India, Grecia clasica. Mari ganditori ai vremurilor respective, reprezentanti de seama ai civilizatiilor de atunci – Socrate, Buddha, Confucius au deschis drumul dezbaterilor filosofice. Toti au incercat sa gaseasca raspunsul la intrebari precum: care este cel mai bun mod de a conduce un stat? cum sa-mi traiesc viata? Cu toate ca nu exista dovezi ca acesti filosofi stiau unii de existenta altora sau de ideile fiecaruia, totusi in jurul anului 500 i.Hr. exista aceeasi convingere in parti diferite ale Eurasiei si anume ca lumea trebuie sa se schimbe.

3. Despre relatii. Confucius si ritualurile “ca si cum”

Confucius, primul mare filosof din traditia chineza vine cu niste concepte simple. El nu se axeaza pe marile intrebari despre sensul vietii, moralitate sau liberul arbitru. Intrebarea fundamentala pusa de el este: cum iti traiesti viata in fiecare zi?

Emotiile sunt cele care ne dicteaza comportametul. In momentul in care traim unele emotii mai des reactiile noastre la acestea vor deveni tipare. Asa curge viata. Pentru a reactiona mai bine in relatiile cu ceilalti ar trebui sa ne cultivam emotiile, nu sa le controlam. Acest mod mai bun de a reactiona, de a rafina reactiile va deveni parte din noi. Iar aceasta rafinare se realizeaza prin ritual. In opinia lui Confucius ritualurile sunt transformatoare. Ele ne permit sa devenim altcineva, sa cream o realitate alternativa temporara intr-o lume “ca si cum”, iar in momentul in care ne intoarcem la viata obisnuita vom fi usor schimbati.

“Biruind sinele si apeland la ritual, astfel devenim mai buni”. Abordarea confucianista ar fi sa iti observi tiparele si sa incepi sa lucrezi sa le schimbi. Ceea ce in general consideram ca este “sinele nostru adevarat” poate sa fie doar o serie de tipare de reactii repetate fata de oameni sau situatii pe care le-am trait mai mult timp. Nu este corecta abordarea ” pur si simplu sunt o persoana care se enerveaza repede“. De fapt ai devenit o persoana care se enerveaza repede si nu trebuie sa te definesti ca fiind doar ceea ce esti intr-un anumit moment din viata pentru ca totul este intr-o continua schimbare. Putem alege sa reactionam asa cum suntem blocati in acel moment sau sa constientizam si sa actionam in alt mod care va deschide noi posibilitati.

4. Despre decizii. Mencius si lumea schimbatoare

In acest capitol aflam dintr-o mica poveste cum a ajuns Mencius la concluzia ca lucrurile care ne limiteza sunt de fapt lucrurile pe care le consideram adevarate atunci cand ne facem planuri de viata. Deciziile de viitor ne sunt afectate de faptul ca noi credem intr-o lume constanta. Chiar daca suntem constienti ca lucrurile se pot schimba, tot suntem surprinsi cand ele se intampla. Mencius vedea lumea ca fiind schimbatoare si era de parere ca doar atunci cand vom intelege ca nimic nu este stabil putem lua decizii si putem trai in mod desavarsit. Deciziile bune si intelepete nu se iau doar pe baza rationala sau emotionala. De aceea atunci cand mintea si inima sunt un intreg putem vedea imaginea de ansamblu si devenim intuitivi. Iar relatia inima-minte se poate dezvolta doar prin relatii cu alti oameni. “A trai intr-o lume schimbatoare inseamna sa acceptam ca nu traim intr-un cosmos moral stabil, care sa rasplateasca intotdeauna oamenii pentru ceea ce fac”.

CITESTE SI: TOP 30 CARTI DEZVOLTARE PERSONALA RECOMANDATE

5. Despre influenta. Lao Zi si generararea lumilor

“Slabiciunea invinge puterea. Blandetea invinge duritatea”. Lao Zi este o figura misterioasa pentru ca nu se stie sigur cand a trait sau daca chiar este numele unei persoane reale. Scrierea Lao Zi cunoscuta si sub denumirea Dao De Jing este atribuita filozofului chinez Lao Zi. In opinia lui influenta nu este despre putere si forta exprimate fatis ci despre intelegerea legaturilor dintre lucruri, persoane si situatii. Este vorba despre ceea ce Lao Zi numea Dao sau “Calea”. Ne apropiem de  “Cale” cu cat mai mult vedem lucrurile interconectate. Fiecare din noi putem genera si recrea “Calea” aici si acum. Fiecare din noi putem influenta transformarea lumii in care traim. Este clar pentru Lao Zi  cine este cel mai puternic: cel care practica non actiunea. Este dat exemplul armatei lui Napoleon care a intrat in Rusia sa cucereasca Moscova dar armata franceza a fost decimata. Prin non actiunea armatei ruse.

6. Despre vitalitate. Educatia interioara si a fi ca un spirit

Mentine-ti spiritul inauntru si nu face excese.
Nu permite lucrurilor sa-ti tulbure simturile
Si nu permite simturilor sa-ti tulbure mintea.

In momentul in care cultivam capacitatea de a fii echilibrati putem spune ca suntem mai aproape de “Cale” si avem mai multa energie vitala. Educatia interioara este o colectie anonima de versuri din secolul IV i. Hr. in care se pune intrebarea: ce inseamna exact – si ce presupune exact – sa te simti mai plin de viata? Aceasta scriere le cerea oamenilor sa devina mai divini. Sa se cultive pe sine astfel incat sa dobandeasca mai multe calitati divine. Tot in aceasta lucrare se mentioneaza inspiratia adanca: inspiratia care ne ajuta sa ne relaxam  si sa ne calmam emotiile negative. Sau exercitiul fizic care te umple de energie si elibereaza in creier endorfinele care te fac sa te simti euforic si plin de fericire. Educatia interioara spune ca toate experientele pe care le traim vin din energii numite qi.

7. Despre spontaneitate. Zhuangzi si o lume a transformarilor

In viziunea lui Zhuangzi lumea se afla intr-o continua schimbare si transformare. Totul devine treptat altceva. Pentru el “Calea” inseamna interactiunea constanta dintre yin si yang. Intuneric si lumina, slabiciune si forta. Energii care se completeaza reciproc chiar daca par opuse. Transformarea are loc in mod spontan. Este o intrare in flux. Pestii inoata, pasarile zboara folosindu-se de echipamentul daruit de natura. Ei urmeaza “Calea” in mod spontan. Nu stau sa se intrebe incotro sa o ia in functie de cum sunt curentii. Pur si simplu inoata/zboara. Singurii care nu urmeaza “Calea” si nu sunt spontani dupa Zhuangzi sunt oamenii. Dar spontaneitate nu inseamna sa faci ce vrei cand vrei. Zhuangzi da exemplul parabola macelarului Ding pentru a explica ce este spontaneitatea deprinsa.

8. Despre natura umana. Xunzi si aplicarea unui tipar asupra lumii

Xunzi a trait la circa 250 de ani dupa Confucius, intr-o perioada dominata de militarizare in care lumea intelectuala era influentata de climatul politic. Xunzi a incercat sa sintetizeze lucrarile inaintasilor sai. A ajuns la concluzia ca doar Confucius a vazut imaginea de ansamblu si a inteles ideea fundamentala: exersarea ritualurilor “ca si cum” pentru a deveni o persoana mai buna. Doar ca Xunzi va face ceva diferit cu ritualurile.

Natura umana este baza, inceputul, materialul si substanta; artificiul este tiparul, principiul si sursa abundentei si a darniciei. Daca nu ar exista natura umana, nu ar exista ceva la care artificiul sa contribuie. Daca nu ar exista artificiul, natura umana ar fi incapabila sa se infrumuseteze pe sine […] Atunci cand natura umana si artificiul se combina, tot ceea ce ce afla sub Cer este asezat in ordine.

9. Era posibilitatilor

Procesul construirii unei lumi mai bune nu se sfarseste niciodata. Intr-o lume fragmentata doar noi suntem cei care creaza si construiesc lumi noi pornind de la cultivarea de sine. De la emotiile incomode si haos. Incepem sa construim cu lucruri mici in viata noastra de zi cu zi.

La varasta de 15 ani m-am concentrat asupra studiului; la 30, mi-am gasit un loc in societate; la 40, m-am eliberat de iluzii; la 50, am inteles poruncile Cerului; la 60, auzeam clar; iar la varsta de 70 de ani, ceea ce dorea inima si ceea ce era corect s-au armonizat.

Confucius

Lectura placuta!

fb-share-icon
5 1 vote
Rating
Aboneaza-te
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile
error

Fa parte din comunitatea noastra pe facebook :)

0
Would love your thoughts, please comment.x